Alla inlägg under januari 2014

Av Brigitte - 12 januari 2014 17:50

Idag åkte jag och ozzy iväg till Elin och co för att träna lite.

planen till en början var spårning men då vi hade fått en hel del snö så blev det lydnad i stället.


Ozzy förvånade mig en hel del idag. Han var lugn och sansad när han togs ut ur bilen hemma hos Elin.

Elins hund Mira var rätt sprallig idag ;) men det brydde sig inte ozzy om :D

Jag tänkte att han kanske skulle vara lite extra pipig när vi gick in på deras tomt.

Mira hade precis gått ur löp så det luktar ju fortfarande men han sa inte ett ljud :D

 

Jag berättade för Elin innan vi började träna att jag inte blir så motiverad att träna när jag känner mig pressad inför examen. Berättade vilket moment jag hatar att träna på å när vi tränar det så är jag otydlig så att han inte riktigt förstår vad jag vill.

det är kommandot stopp (ställande under gång).

jag skulle då visa hur dåligt det brukar gå....MEN det fungerade ju jätte bra. han stannar juh.

fick lite tips att jag ska va tydligare i kropps språket å inte stirra på honom när jag går tillbaka.

Han stannade tvärt när vi tränade :D

 

Det han hade svårare för var att stanna på kommando när han är får springa runt å lukta osv. då hänger han inte med att han ska stanna på en gång. Men där såg vi att jag behöver säga hans namn först så att han lystrar till sen säga stopp. Då gick det mycket bättre. Så det ska vi träna på :D

 

 

Jag hade honom lös på tomten och han kan lätt ta sig över det staket de har där. Men jag vågade ha han lös. han kom på en gång när man visslar på honom, han springer inte ut för att hälsa på människorna som gick på vägen, när han har strosat en stund så kommer han å lägger sig vid mina fötter   ...som han ska göra. han stod å tittade lite på elin ibland för att se om han fick hennes uppmärksamhet men det fick han inte så han slutade med det :)

 

Det vi måste träna mer på är att hämta hjälp. han slarvar med det han ska utföra när han är hos personen han ska hämta. Han ska dutta till personen i handen, sen lägga sig ned.

efter 2:dra gången så slarvar han. han springer dit och lägger sig på en gång utan att dutta till med nosen i personens hand.

Han blir lite för glad att han får uppmärksamhet av en annan människa att han slarvar å blir ofokuserad. det var nyttigt att se hur han gör så att man får träna mer på det.

 

När vi gick in så trodde jag att han skulle gnälla eftersom att mira nyss löpt. Men han sa inte ett ljud :D  han fick större yta att röra sig på hemma hos dom än han brukar. för att se om han kunde varva ned eller ej.  Han var lugn och sansad...efter att man skrämt bort kissemissen ;)

Han strosade lugnt runt å luktade.

Han la sig också ned många gånger och vilade :D

tiggde inge mat från Elin vid köksbordet :D

 

När jag och ozzy skulle gå passade han på att hoppa upp i sängen där Elins barn var. Ungarna är väldigt duktiga på att säga till Ozzy när han gör något de inte tycker är roligt (om han skulle hoppa på dom eller så).i detta fall hoppade han på dom när han var i sängen å det tyckte de inte om. han gick då ned å gjorde annat. men sen hoppade han upp i sängen igen...han ville nog testa å se om det kanske gick att få uppmärksamhet den andra gången...men icke sa nicke..det var inte populärt denna gång heller så de sa till honom att låta dom vara. Då tyckte inte ozzy det var roligt att röja runt i sängen för barnen ville inte busa med honom så han hoppade ned.

ibland har man inte ögonen i nacken å hinner se vad ozzy hittar på. ex  tigga vid matbordet, hoppa på folk, hoppa upp i sängen, hoppa upp i folks knä där de sitter osv.

Då är det viktigt att de personerna säger till honom att sluta med det (om han inte har tjänstetäcket på sig)

Skönt att ungarna kunde säga till honom å att han lyssnade på dom.

 

Efter att vi hade varit hemma hos Elin åkte jag iväg med Ozzy så att han skulle få springa av sig lite :D

Det tyckte han var jätte kul :D  

         

 

Han var otroligt lyhörd.

jag måste våga lita mer på att han lyssnar på mig när han är lös.

han är väldigt lyhörd men jag tvekar och tänker..tänk om något händer..tänk om han går fram till en som är hundrädd osv...och har då honom inte lös förutom på klubben.

men på examen ska han kunna vara lös överallt.

jag måste våga lita mer på honom för han är väldigt duktig

 

 

Efter träningen idag har jag fått tillbaka lite träningsmotivation :D

 

 

 

Ha det gott allesammans!

 

Av Brigitte - 11 januari 2014 22:34

Ozzys syster Nayeli har fått valpar :D

 

Pappan till kullen är

JCH. CH. ADORABLE RASCAL z Brzáneckých vinohradů

och mamman är:

Dragonora Hell on High Heels

 

 

 

Är ni intresserad utav en brukshund så kika in på kenneln Unity Blue för att få mer info om kullen :D

http://kennelunityblue.weebly.com

 

 

Av Brigitte - 7 januari 2014 21:48

I måndags åkte jag och Rock till My Dog tillsammans med Linda och co.

Det blev en tidig start på dagen. runt 04.45 åkte vi i från Kumla.

Det skulle bli så otroligt roligt. har aldrig varit på en sådan står utsställning förut.

Jag är väldigt glad att vi blev avsläppte precis utanför ingången till mässan. så slapp man gå för långt med all packning.

 

När jag klev in i mässhallen så tänkte jag. jaha..hur ska det här gå. det var blankt å halt golv. Visste att rock inte riktigt tyckte om ett underlag i ett trapphus. men detta golv var inge problem för honom. väldigt skönt.

Han var väldigt framåt och glad i allt å alla under dagen...hihi som han brukar vara den lilla sprallpellen ;D

Skönt att det inte spelade någon roll fast det var en stressig miljö.

 

Idag var det rock plus 3 kullsyskon som skulle ställas i valpklass. Jag hade inga höga förhoppningar då Rock hade en helt ny handler plus att hans snygga kullbror tävlade i hans klass.

Ang att det var en ny handler så var jag mest orolig för att rock skulle göra allt annat än att stå å trava...för handlern var väldigt duktig så det var jag inte orolig för :D

Men han skötte sig galant :D

 

Här kommer lite bilder som jag har fått låna i från Michaelas blogg

(http://aussienjaxen.blogg.se/2014/january/mydog-2014.html)
 
kullbrorn Jax och Rock
 
 
Rock
(Michaelas bild)
 
Rock och Jax
(michaelas bild)
 
 
Kullsystern Leah
(michaelas bild)
 
 
Kullsystern Aska
(michaelas bild)
 
Träffade även på en kullbror vid namn Winston som kom med sin familj
och hejade på oss alla.
   
 
 
BIR-valp blev Rock och
BIM- valp blev syrran Leah :D
(Michaelas bild)
 
 
Här skulle vi samla hela syskon skaran...inte lätt att få till någon bra bild
då alla skulle titta åt olika håll ;)
Alla de 4 som stalldes ut fick hp :)
 
 
Efter några timmars väntan så var det dags för Linda och Rock att springa runt i BIS-finalen.
 
Här är de i uppsamlingsringen. Trots att man märkte att rock var trött så var han så duktig. han lyssnade så otroligt bra på linda.
 
 
Här är de i BIS-ringen :D 
jag var så stolt när jag stod utanför ringen och tittade på dom.
var så stolt att det var min lilla kille som sprang runt där   
 
 
Han blev inte placerad i finalen men det gör inget.
jag är jätte glad över hur bra det har gått under dagen...med allting :D
 
Ha det gott allesammans!
 

 

Ovido - Quiz & Flashcards