Alla inlägg den 13 januari 2014

Av Brigitte - 13 januari 2014 21:14

Idag kan jag också säga att träningen gick jätte bra   

idag var jag och ozzy först solo inne på öbk

 

 

Jag hade bestämt mig för att han skulle va lös hela tiden.

Vi skulle få lite störning av Åsa och hennes tik Nellie. Nellie var på väg att sluta löpa.

jag ville se hur bra han kunde lyssna trots att nellie var med.

 

här fick han ligga ned en stund medan hon rastade Nellie

 

 

Så här gick det idag:

 

  • Leta reda på föremål (ej våra föremål). Jag la ut 3 föremål på planen. sen skickade jag ut honom. han var lite fundersam på om han verkligen skulle ta föremålen. när han förstod att det var dom så kom han in med dom en å en. Det som var roligt att se var att han jobbade på väldigt bra fast Åsa och Nellie tränade i närheten. jag var duktig och höll tyst när han sprang mot dom. jag såg att han sökte av det stället och var inte alls fokuserad på dom...så jag var duktig å inte  kallade in honom utan lät han fortsätta :D
  • olika lydnads moment nära Nellie gick hur bra som helst. han var så fokuserad på mig :D  det spelade ingen roll om det kom en boll flygandes mot honom som landade nära honom....hihi ozzy är rätt van vid sådan störning då Gizzys ägare Monica är expert på att försöka störa ozzy med sådanna saker ;) hihihi
  • Pauser..jag och åsa stod och pratade. Han höll sig nära mig :D
  • Jag var lite fräck mot honom vid 1 tillfälle. jag la honom plats 0.5 m från Nellies kissfläck hihihi. uj det var tufft först tyckte ozzy. han vädrade i luften och började smacka med munnen. sa bara lungt till honom att sluta. sen tittade han på mig hela tiden :D  han fick mycket belöning då. grymt duktigt gjort av han    jag vill utmana honom med sådanna saker för på assistans examen kan det va någon tik som ska börja löpa osv. det kan va så att vi ska lägga plats där främmande hundar har gått osv...å vem vet om någon löper i området där vi gör examen. då vill jag veta att man kan bryta honom, se om han kan jobba å lyssna trots den störningen. Å det funkar :D
  • Sen innan vi åkte fick han hälsa på Åsa. Då såg jag att han backar bak när hon ville klappa honom på huvudet. han backar å ställer sig å tittar på henne. Vi har tränat så otroligt mycket på att låta bli människor å inte bry sig om dom. vi får nog träna in att när vi säger kommandot hälsa så får människorna klappa honom på huvudet osv.

 

 

 

Är så otroligt nöjd över träningspasset. Jätte kul att träna med dig Åsa och nellie :D

Det gör vi gärna om fler gånger :D

 

 

Ha det gott allesammans!

Ovido - Quiz & Flashcards