Direktlänk till inlägg 18 augusti 2014

Cert och BIM mm

Av Brigitte - 18 augusti 2014 16:05


Är så otroligt lycklig å stolt över lilla Rock :D    


Rock fick sitt första cert i söndags. Vi var iväg till en nationell skk utställning.

Jocke var den som visade rock :D

Rock var lite ofokuserad första varvet han sprang...då ville han galoppera mm. men de andra varven så visade han sig riktigt snyggt :D

Han rör sig så otroligt fint när han travar :D

 

Han blev kom 1:a i sin klass.

1:a bästa hane och fick certet

sen blev han BIM

yyyiiiippppiiiiieeeeee

Grymt kul :D

 

    

(Foto: Elin Westman)

 

 


Domare var: Anna-Lena Munkvall

BIR: Wow Lixom Rock on Time

BIM: Lundens Bellagotto Angels Rock

(foto: Elin Westman)

 

 

En trött kille visar upp sina rosetter :D

  

 

 

Måste ju berätta lite saker om ozzy.

När vi köpte honom så var tanken att han först å främst skulle bli min assistans hund.

Det har han ju lyckats med bravur ;)

 

Det var inte lätt när han var valp å unghund.

han hade vissa egenskaper som var väldigt bra för att kunna bli assistanshund.

Det var:

* väldigt miljöstark

* lätt lärd

* tyckte om människor (både för å nackdel)

* inte berörd av skarpa eller plötsliga ljud

 

Hans nackdelar:

* tyckte det var roligare vara med andra människor än med mig.

han kunde kuta iväg från mig på träning när någon annan belönade sin hund. då ville han ha godis eller uppmärksamhet av den personen. han hävde sig ut i kopplet för att han ville hälsa på allt å alla. Var han lös så stack han gärna till andra människor å blev super duper glad.

 

* han ville gärna arbeta för sig själv...varför samarbeta med matte??

* var inte bra på att va passiv (inne, ute å kopplad)

 

 

 

Under Assistans utbildningen fick man verkligen kämpa med att han skulle hälsa lugnt på människor. det har gjort att han i vissa tillfällen går fram å luktar på människan å sen är det bra. andra dagar kan han hälsa lite mer. en del blir tyvärr ledsna över att han bara luktar på dom å går ifrån dom.

Men det är så en assistanshund ska va. De ska kunna bli hanterad av vilka människor som helst men vara mer intresserad å fokuserad på föraren. Så han har fått mycket träning i hur just han måste agera med andra människor.

Man får träna rätt mycket på det för han kan lätt bli för intresserad av andra människor om jag inte tränar på att han ska va lugn.

 

Vi har också fått träna en MASSA på passisivteten. Man har fått åkt å satt sig någonstanns å bara vänta ut tills han blev lugn. då fick han lite belöning av godis.

det var passivitets träning hemma på att inte följa efter oss i hemmet vart vi än gick. (han ska följa med när jag känner mig dålig. det har han förstått).

tränat passivitet inne på köpcentrum mm...alla möjliga miljöer.

 

Tränat mycket på att han ska vara följsam å vi skulle ha ett samarbete.

ex. få bort beteende kedjor som hade fått. som var att han gick fint vid sidan. så fort han fick belöning så var han längst ut i kopplet å struntade i en. då hade han fått det han ville ha å han traskade vidare.

Vi fick ändra på när belöningen skulle komma för att han skulle behöva jobba mer med mig innan belöning kom osv.

tränat mycket lösträning där man har haft vänner som störning. man fick träna på att inte springa till alla andra. han fick ingen belöning eller uppmärksamhet hos dom om han kutade iväg.

 

Det har verkligen inte varit lätt med en hund som vill jobba men som tycker att man inte behöver samarbeta med matte om hon inte bara ger en godis ;)

Jag måste säga att vi verkligen har lyckats :D

vi har fått ett väldigt bra samarbete.

han är mycket mer lyhörd.

svävar han iväg kan man nu styra honom med sin röst eller visa med kroppen vad man vill att han ska göra.

 

Så här såg det inte ut för något år sedan

att han kunde gå lös vid min sida. å nu var både jocke å rock framför oss när bilden togs.

väldigt stort framsteg

 

 

Han har självmant lärt sig att känna när min kropp inte är som den ska.

min kropp reagerar så olika. ibland blir jag darrig i kroppen å man fryser å blir svag,, ibland känns det som om man får sockerfall fast jag inte har diabetes, kan bli bara svag i benen å få smärtor. 

förut innan jag lärde mig vad jag inte klarade av å klarade av så blev jag så dålig att hela kroppen blev svag...då menar jag hela kroppen även lungorna.

Lugnan är ju en stor muskel å min sjukdom har problem med nerverna som styr musklerna.

Lungorna blev så svaga att man fick andningsuppehåll i vaket tillstånd....det var läskigt. förr fick alltid jocke va bredvid mig å lugna ned mig. sen blev det ozzys uppgift. När det händer så lägger han sig jätte nära mig å värmer mig. när jag klappar om honom så blir jag lugnare.

när jag är dålig ligger han väldigt still i sängen...är jag bra så är det fullrulle i sängen om han får för sig att hoppa upp.

nu har jag inte haft så på länge då jag har mer koll på att inte överanstränga kroppen och lärt mig vad jag klarar av och inte klarar av, när jag måste vila osv.

Sen äter jag mindre mängd medicin som jag fick biverkning utav (muskelsvaghet).

 

Han kan i ena minuten var sprittsprångande galen ;) å helt plötsligt bli hur följsam som helst.

han känner så väl när kroppen ändrar sig.

 

   

 

Igår kväll började ett av mina ben kännas väldigt konstigt. det blev varmt å svullnade upp lite. det ryckte i benet så det var svårt att sitta still å jag var för trött för att stå upp.

När det var läggdags för Jocke så kunde jag inte sova så jag satt kvar i soffan och tittade på tv.

Ozzy satt då nedanför mina ben. Jcke ropade på honom att han skulle bli med in i somrummet.

Ozzy vägrade att lyssna å satt kvar..tittade lite på mig å sen på jocke.

jag sa även till honom att det var ok att gå med jocke...men nopp det ville inte ozzy så han fick vara kvar vid mig.

Det var väldigt bra.

 

för en stund senare började smärtan komma i hela benet. det gjorde så otroligt ont.

i normala fall när det händer så kan jag lägga mig på sidan så att jag ligger på det benet så att man får tryck på benet. då lättar smärtan. men nu när jag är gravid så kan jag inte ligga på högersida för att tarmarna protesterar. så jag hade inget val än att sitta i soffan å ha väldigt ont.

Ozzy gjorde något då som har faktiskt inte har gjort tidigare.

han hoppade upp i soffan å la sig på mitt onda ben.

det var så SKÖNT. då släppte smärtan lite :D

han tyckte det var lite bökigt att ligga på mitt ena ben så han la sig på andra ställen men han ville lägga sig på benet titt som tätt.

helt otroligt att han kände vilket ben det var som gjorde så otroligt ont...WOW säger jag bara :D

 

han har verkligen utvecklats till en grymt bra hund :D

  

 

 

iiiiiiiihhhhhhh detta damp ned i brevlådan idag   

 

 

Avlsutar detta inlägg med en rolig bild på Ozzy å jocke hihihi

 

 

Ha det gott allesammans!

 
 
Mairone

Mairone

25 augusti 2014 18:50

Så glad att du har Oz hos dig som hjälper dig i vardagen!!! Härligt att höra att han är så duktig.. Gör en annan lite stolt.. =) En stolt hundmoster är jag.. =)

JUst löööööööööve sista bilden alltså.., hahaha Grym!

http://www.bodylicious.bloggplatsen.se

 
Pälsklingar - aussie Loke, pudeln Gaia

Pälsklingar - aussie Loke, pudeln Gaia

17 oktober 2014 11:46

Åh, vad fint! =) Och den sista bilden, SÅ aussie! ;D

http://palsklingars.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Brigitte - 22 december 2016 12:52

Det har varit en del motgångar denna höst/vinter. som Ozzys bortgång    och att vi beslutade att inte avla på Vilja som vi hade utplacerad på foder pga underbett ( som inte ändrat sig på 3 månader) och Cherry Eye. Sen har våran tös varit sjuk ...

Av Brigitte - 8 september 2016 12:51

Ja, vart ska jag börja någon stanns?  är ju så länge sedan sen sist ( som det brukar vara nu för tiden   )   Jag kan börja med att berätta att vi i början av sommaren köpte en aussie tik vid namn Unity Blue Live The Dream "Vilja"tanken är att v...

Av Brigitte - 5 februari 2016 21:13

Förhoppningsvis blir det en väldigt rolig och spännande vår med ett gäng Aussie valpar           Rock har dejtat den fina tjejen Tassa på kennel Bestwishes     http://www.kennelbestwishes.se/Valpar         Ozzy ska till våren d...

Av Brigitte - 12 januari 2016 01:17


Jag tycker det är så bra att de har galakvällar och samlar in pengar till olika ändamål. Ikväll var det galan Nej till cancer. Tyvärr klarar jag inte av att titta på galor som handlar om cancer då min pappa avled pga cancer. Men jag blir så glad när ...

Av Brigitte - 28 december 2015 23:08

Långt blogginlägg. Tyvärr kunde jag inte lägga in bilder när jag uppdaterade via mobilen.   Hopps att ni orkar läsa allt 😃   Detta år har gott otroligt fort. Den lilla bebisen är ingen liten bebis längre utan har snart blivit 13 månader...

Skapa flashcards