Alla inlägg den 22 januari 2014

Av Brigitte - 22 januari 2014 14:44

Idag blev det en till lyckad träning.

Så just nu känner jag mig inte pressad eller stressad inför examen.

har känt så i några dagar det har gått så bra.

jag måste komma ihåg dessa dagar så att jag inte börjar tvivla på mig och ozzy.

Vi ska klara det   

 

 

Jag började med att låta honom sitta kvar i bilen en stund. han blir rätt upprörd när han inte får tas ut på en gång..så han fick gått å väl lugna ned sig.

Det var en ny person som var med och tränade idag och hennes unga vita herde hund lotus. Jätte söt kille :D 

det är bra med nya hundar på träning för ozzy behöver den störningen.


När ozzy hade lugnat ned sig tog jag ut honom och sen gick vi in i ridhuset för att träna passivitet på en gång.

Lotus blev lite förvånad att vi kom in så det blev några skall. Ozzy brydde sig inte utan fortsatte gå vid min sida. han sa inte ett ljud för den nya hunden var med i gruppen.

Underbart :D

ozzy är snäll mot dom hannar han känner (hehe inte i tonåren) men det är inte ofta vi träffar andra hannar som han aldrig har träffat så jag visste inte riktigt hur han skulle reagera.

Om han skulle spänna sig eller muttra tillbaka.

INTE ett ljud har han gett till Lotus fast de har tränat nära eller varit passiva i närheten,

Skönt att se :D

 

Fika paus:

 

 

Vi tränade med mycket störning idag. Tränade nära varandra , körde inkallningar medan den andra hunden fick sitta eller ligga ned osv.

jag fick även till några ställande under inkallning :D han kom på inkallning och stannade på stop kommandot :D

Sen fick han träning på att följa mina handtecken.

 

Ozzy var jätte följsam idag. jag hade honom lös efter fikapausen. vi kunde vara nära de andra utan att han gick till dom utan höll sig till mig och lyssnade på mina kommando.

Det blev dåld platsliggning ca 1 min ( det längsta vi har gjort) och han låg kvar trots störning   

Såg inte allt men de berättade att Lotus jätte gärna ville fram till ozzy men att ozzy inte brydde sig eller rörde sig   

SUPER DUPER BRA

 

dold platsliggning

Jag var gömd men kunde ta upp mobilen för att ta kort :D 

Ozzy är till vänster i bilderna :

   

 

I slutet av träningen blev det en snabb vanlig platsliggning:

 

 

Detta kort är taget av Lotta Ollander:

 

 

Det var roligt att se att träning har gjort framsteg med alla hundar.

  

 

Efter träningen i ridhuset åkte jag och Ozzy till Djurens Center.

Där tränade vi på följsamhet och att INTE hoppa upp på disken vid kassan ;)

han fick förr godis av de som jobbar där...det kommer han ihåg ;)

jag lyckades att inte få han att hoppa upp. Visst han satte upp tassarna på disken men tog sedan ned dom. på vägen ned hävde han ned en massa små bajspåsar.

hihihi han fick allt plocka upp allihopa och ge dom till mig   

Personalen tycker det var riktigt roligt.

Sen sa en ur personalen att de hade sagt till varandra när jag och ozzy gick in i butiken att det är så det ska se ut när man ska gå in med hundar i butiken.

de skämtade lite om det för en av personalens hundar var tydligen överallt när de gick in i butiken ;)

 

Som jag sa till den nya personen som tränade med oss så har Ozzy inte varit så här följsam förrut. Folk som träffar honom nu tror inte riktigt på att han var en vilde som ung, gjorde saker som han själv vill, skulle promt till alla andra, dra så kompiöst mycket i kopplet , kunde han ha pekat finger så har han gjort det otroligt mycket under sin uppväxt osv.   

Men med hårt arbete har man fått en väldigt följsam å lyhörd hund.

Så de som får  gråa hår eller tappar hår av frustration över sina hundar...ge inte upp.

Kämpa på!

 


Nu har vi vilat i några timmar här hemma.

så fort sambon kommer hem så ska vi åka in till Ikea och gå där inne med Ozzy   

 

Å i morgon blir det nog besök inne på krämaren tillsammans med en vän   

 

 

Ha det gott allesammans!

 

Ovido - Quiz & Flashcards