Alla inlägg under juni 2014

Av Brigitte - 30 juni 2014 19:11

I lördags var jag och Ozzy iväg och tävlade i rallylydnad i Vallentuna.

Sambon och rock var med som support :)

 

Vi startade i den sista gruppen så det blev sovmorgon. vi sov över hos mamma så vi hade bara 1 h bilfärd till tävlingen.

Det var väldigt trevligt där och trevligt bemötande bland alla funktionärer.

det man inte var van vid var att de hade en landingsbana för flygplan precis bredvid...rätt nära brukshundsklubben.

Hundarna brydde sig inte om ljudet av flygplanen :)

 

Denna gång var jag mer nervös än förra gången. Det var dels lite svårare bana än förra gånge...många snurrar å jag har dålig balans å var lite rädd att tappabalansen.

Jag lyckades hålla mig på benen hihi

 

Ozzy var följsam hela banan runt.lite nyfiken på en av skyltarna dock ;)

jag var rätt nervös å pratade då med honom rätt mycket. tur att man får göra det  :D

Han hade en sån härlig attityd å var så glad under hela banan :D

 

 

 

Han är inte van vid att jag rör på mig lite snabbare så han blev en liten stutsboll precis innan vi var ute från planen...hihi...tokstolle ;)

 

 

Så här glada var vi över att vi hade kommit runt hela banan å att jag inte missade någon skylt :D

 

      

 

Vi fick en godkänd runda     

 

 

Ozzy fick jobba lite efter att vi hade varit inne på planen. han var så duktig. dock har han blivit lite pipig...passivitet är ju INGE skoj. dags att ta tag i den biten igen så att han är tyst

 

Det fina halsbandet ozzy har kw hundtjänst sponsrat oss med :D

www.kwhundtjanst.se

 

 

Vi är glada att vi också har blivit sponsrade av Tassashop

www.tassashop.se

 

 

En kille som var nöjd över dagen :D

 

 

Helgen var jätte rolig och det var kul att träffa mamma å co en sväng.

jag mådde inte så bra i kroppen dagen efter tävlingen. Hade värk i benen och var väldigt trött.

Jag kunde knappt somna på söndags kvällen pga värk i benen :(

 

Jag tycker det är så otroligt roligt att göra något med hundarna,som att tävla...men inte bara det.

Jag har i mars månad ansökt om att få en rullstol.  inte någon vanlig rullstol utan en som är mer mått anpassad för min kroppslängd, längd på benen, vikt, samt elmotorer vid hjulen.

för att jag får värk och även smärtor i benen efter att jag har gjort något...som att tävla, gå promenader, gå runt på gallerior osv. Jag har min elrulle till hjälp här hemma men jag har svårt att få med mig den till olika ställen å olika städer. så jag behöver en rullstol för att inte belasta benen för mycket...lite måste jag gå å stå för annars blir man sämre å man får ont av att förlora muskler i benen.

jag vill tex kunna vara med på assistans träningar som sker i västerås. kan inte stå å gå omkring under den tiden som man tränar sin assistanshund. idagsläget kan jag inte vara med för att jag inte har någon rullstol.

 

Jag sökte som sagt var om en rullstol i mars. i maj ringer jag min arbetsterapeft å undrar om hon skickat in min ansökan till hjälpmedels centrum. jo do det hade hon gjort sa hon.

bra tänkte jag då, då hade de väl bara mycket att göra inne på hjälpmedeles centrum.

så jag väntade lite till.

Men idag fick jag nog på att vänta så jag ringde till hjälpmedels centrum å undrade varför det tog sådan tid innan jag fick någon bokad tid hos dom. då sa de att arbetsterapeften skickade in min ansökan den 3 Juni-....det är alltså 3 månader SENARE än när jag träffade arbetsterapeften å hon skrev ansökan.

Då var jag INTE glad.  

Så jag ringde till enhetschefen å berättade hur mitt ärende hade blivit behandlat.

å så ska det inte gå till.

Så när arbetsterapeften kommer tillbaka om ca 2 veckor från semester så ska chefen prata med henne och hon får snabba på denna process.

 

nä nu är det slut på klagandet nu över till något roligare   

 

Kennel Lundens Bellagotto fick för 3 veckor sedan aussie valpar.

Det är halvsyskon till Rock (de har samma mamma).

det finns 2 otingade hanvalpar tillsalu till någon som är bruks/utställnings intresserad.

de är leverans klara 4/8.

 

Föräldrarna till Kullen är:

tiken: KORAD LP1 LP2 SE UCH Leading Angel´s Famous Thornapple
hanen: DK JCH  Leading Angel´s Eclipse Of The Moon

Gå in på www.bellagotto.se för mer information

 

Här är mamma Smilla med valparna när de var något dygn gamla  

 

 

 

Ha det gott allesammans! 

 

Av Brigitte - 24 juni 2014 18:35

Oj oj oj tiden bara springer iväg. nu är det ett tag sedan som man skrev något här.

jag kan ju meddela att det har berott på att jag har mått otroligt dåligt...i ca 3 månaders tid.

jag är gravid så det är inte så konstigt att jag har mått så dåligt   


så här såg magen ut för några veckor sedan...nu har den blivit större.

Är nu i v16 och lilla pyret är beräknat att komma i början av december    

 

 


Jag har mått riktigt illa å knappt kunna rört mig vissa dagar.

hihi har ändå bokat in vissa utställningar med Rock.

man har fått tagit med sig hundbajspåsar om det skulle krisat sig för mig hehe.

sambon har varit så otroligt snäll och hjälp mig att snygga till Rock inför utställningarna  

   



inför en utställning  åkte jag upp till maritha (rocks uppfödare) och fick hjälp med att fixa honom snygg inför en utställnig. sen åkte vi tillsammans till min mamma å co med några hundar å sov över där. Då en utställning skulle vara i närheten den helgen.

super att få kunna bo hos dom   

Här är rock till vänster och hans syster aska till höger

 

 


Rock gick väldigt bra den gången på utställningen. Maritha hjälpte till att visa honom. han var lite distraherad å kunde inte riktigt stå still...hehe han är ju en ung hane så det är mycket i hans hjärna och kropp just nu  

Rock blev 2:dra bästa hane med R-cert

vackra killen    

 

 


Medan jag var iväg på utställning den helgen så tog sambon med ozzy till en softbolls match.

min yngsta syrran var med och spelade. Det var tydligen SM...coolt   

sambon berättade att de som spelade fick lite problem några gånger.

Det var så att en tjej råkade slå ut matchbollen i svartån och dom fick inte tag i bollen. de behövde tydligen ha den matchbollen.

Så sambon skickade ut ozzy i ån för att hämta bollen hihi  

Sen råkade 4 tjejer slå ut bollen utanför planen i det höga gräset.

de var flera styckna som försökte leta efter bollen vid första tillfället. de fann tyvärr inte bollen så sambon erbjöd sig att testa skicka ut ozzy för att hämta bollen.

Ozzy fann bollen så han fick hjälpa till att hämta bollen alla 4 gånger den hamnade ute i gräset.

vilken duktig pojke   

tur att han var med hihi.

synd att ingen tog något kort på det.


när matchen var slut fick ozzy en softboll av min syster   

 

   


sambon har vallat med båda hundarna.

Rock får ha på lina och de tränar på att är man lugn så får man röra sig mot fåren. Rock blir rätt frustrerad att han inte får rusa fram. men med mer träning så kommer han lära sig att det lönar sig att vara lugn.


ozzy jobbar på riktigt bra. han är lugn och sansad när han vallar.

blev väldigt glad när den som hjälper jocke i vallningen sa att de snart är redo för ASCA tävlingar på får. det är valltävlingar för australian shepherds   

riktigt roligt att höra att de är så duktiga   

vilken allround aussie Ozzy är  

 

 


Vi har hunnit med att äta tårta på klubben för att fira att man är gravid   

   



Jag, ozzy, Linnea och Luna åkte iväg till södertälje för rallylydnads tävling.

det var väldigt bra organiserat och trevliga funktionärer.

vi var vid södertäljes kennel klubb


jag och Ozzy hade så roligt inne på plan. han var med mig hela tiden och lyssnade jätte bra.

rallytävlingar kommer vi fortsätta med...det var grymt kul   

Tyvärr klantade jag till det efter skylt 3 (helt om höger)

jag kollade i svängen att ozzy var med mig och kollade inte riktigt vart jag gick.

jag var nästan framme vid en annan skylt så jag missade skylt nr 4 som var Ligg.

det gjorde att vi blev diskade. jag hann att se det efter att jag hade passerat den skylten på avstånd.

riktigt synd för annars hade vi fått runt 90 poäng.

men jag är så stolt över honom att han lyssnade på mig genom hela banan.

 


När vi var klara så kollade vi på när Linnea skulle tävla med Luna.

dom var så duktiga och fick godkända poäng i fortsättningsklassen  

(jag tycker att hans halsband från KW hundtjänst är så otroligt snyggt.)

 


det var väldigt varmt för några veckor sedan. så vi tog ut den lilla badbaljan till hundarna

 

 

 

 

    

   

 

grabbarna har hunnit med att busa omkring

 

 

Jag har träffat syrran och hennes hund Elsa     

Line fixade till mina naglar.

vi hade jätte trevligt.

Miss you all  

vi får ta å ses snart igen

 

 

jag fick med jordgubbar hem av syrran.

Det var inte bara jag som var sugen på en jordgubbe hihi

 

 

 

Det har varit midsommar.

Vi åkte till svärmor och co där var också sambons syrra och hennes familj.

Vi åt väldigt god mat och hade jätte trevligt.

Vi fick dessa klädesplagg av Jossan och Glenn   

 

 

 

För någon dag sedan fick ozzy vara lös under promenaden.

vi gick (jag åkte  ) ca 7 km och han var bara kopplad över de trafikerade vägarna.

han var väldigt duktig. även fast han ibland håller sig några meter framför mig så lyssnar han väldigt mycket på elrullen så saktar jag in så saktar han in.

han var duktig och gick och kissade på kommando. har man tjänstetäcke på sig så är det jobb som gäller för honom därför får han gå å lukta i gräset å kissmarkera när jag säger till.

han var duktig och höll sig på den sida vägkanten som jag hade sagt att han skulle vara på. han bytte inte sida förrän jag sa till   

Rock var också duktig så klart. han blev inte frustrerad över att ozzy gick före honom. han lyssnade väldigt bra. vi tränade också på att han ska betee sig lugnare vi hundmöte.

han blir så nyfiken på andra hundar att han kan ställa sig på bakbenen å skutta fram osv.

så han triggar igång ozzy lite.

men det gick väldigt bra. vi fick till flera hundmöten där han var lugn och sansad...det är väldigt bra. för då hade jag 2 lugna hundar   

 

 

Igår var jag och en vän iväg på en föreläsning på Örebro läns kennelklubb.

föreläsningen handlade om första hjälpen på hund.

det var väldigt intressant och den veterinär som pratade var väldigt trevlig.

hon visade på sin fina ungerksa vizla Agathon hur man bandagerade sårskador

   

 

 

Jag lovar att jag har tagit det lugn och vilat en hel del. man har tränat i den mån man har orkat med. Jag kommer att tävla med ozzy några gånger till detta år i Rallylydnad. Jag har en inbokad och 2 tävlingar som jag ska anmäla mig till    Ev så skulle TassaShop komma till en tävling vi ska på.

det ska bli riktigt kul att få träffa dom och visa upp grabbarna bus  

 

Det är inte bara jag som tränar med hundarna. sambon vallar med dom men sen har han tränat en hel del med Rock  

De har tränat lydnad och tränat inför utställning.

sambon ska ställa ut rock på Öbk:s utställning i Juli.

Jätte kul att han vill göra det      

 

 

Här har grabbarna fått träna platsliggning med störning av basketbollen som rock älskar att leka med. De var så duktiga och låg stilla

 

 

nä nu är det dags att avrunda detta blogg inlägg.

jag får skärpa mig nu att uppdatera oftare så att det inte blir super duper långa inlägg.

 

 

Ha det gott allesammans!

 


Ovido - Quiz & Flashcards