Alla inlägg under september 2013

Av Brigitte - 26 september 2013 21:42

Idag kom alexandra och tor till Kumla   

(bilderna är tagna med våra mobiler därav dålig kvalité)

 

Tor blev riktigt glad över att få träffa Rock igen:

 

 

jag blev riktigt imponerad på Tor idag. När alexandra sa hans namn så lystrade han på det på en gång å kom till henne. När vi har tränat förut har han varit så fokuserad på att lukta i marken att han inte har lyssnat. Så jag blev så förvånad när han lyssnade :D blev självklart också glad :D

 

   

 


Idag fick de träna på att gå i trappor:

   

 

Hoppa upp på saker:

     

 

Gå under en viadukt där tågen kör över..sen gå igenom skjutdörrarna som leder till perrongen:

  

 

   

 

Passivitet vid en byggarbetsplats:

       

 

Vi fick sällskap en liten bit av promenaden av Alexandras mamma:

 

  

    

 

Vi gick in i djurbutiken. Hundarna var väldigt intresserad utav fodret. Tor klättrade in i hyllan hihi. Sen träffade vi butiksägarens cavalier:

 

     

 

Blev så full i skratt under promenaden. Då jag har låtit Rock hoppa upp på alla möjliga olika föremål så bestämde han sig för att ta eget initiativ att hoppa upp på något. Jag gick bara förbi traktorn å vips så var han i skopan å väntade på att få belöning hahaha.

 

 

 

Det var allt för idag

 

Ha det gott allesammans!

 

 

Av Brigitte - 24 september 2013 14:44

Idag hade jag ingen lust att vara hemma. Kände att jag behövde komma hemifrån en stund. bara bra för ozzy att få liten egentid.

jag och alexandra drog in till stor stan Örebro och miljötränade valparna.

 

här kommer lite bilder från Örebro (bilderna är tagna med våra mobiler):

 

Vi är på väg till arken zoo för att handla lite hundgodis:

 

Inne å utforskar saker inne på arken zoo

   

 

 

 

 

 

Sen behövde jag gå in på biblioteket. Rock fick vara med Alexandra och Tor och passivitetsträna:

 

 

Sen fick grabbarna bus hoppa upp å gå på alla möjliga olika saker

 

De fick träna på att gå där man kör med barnvagn.

       

 

 

 

Vi hittade olika bänkar att gå på

 

 

sätta tassarna/hoppa upp på stenarna

     

 

 

 

Större bänkar

 

 

Sen hittade vi en gallerramp..super bra  

   

 

de fick gå förbi byggnads skyltar

 

 

Sötisen är sugen på att få fortsätta göra något :)

 

 

 

Bästa polers :)

 

Fick höra av de på arken zoo att det syntes att de är så bra kompisar. 

 

de var så glada över att träffa varandra idag :D

 

 

Rock var överallt i kopplet idag. det var ibland han tog kontakt å ville gå vid sidan...men han var så otroligt nyfiken på allt runtomkring oss. Det tycker jag är super bra. Jag tycker det är s nyttigt att träna ute på stan. jag vill ha hundar som kan gå framöverallt utan att bli osäkra.

Rock utvecklas jätte bra och vill fram överallt. Utforska saker. Spelar ingen roll vilket underlag han går på så tycker han att det är kul. Det tycker jag är jätte bra.

han vill ibland hälsa på folk å ibland är han så intresserad av annat att han bara går förbi dom. men man får passa sig lite för ibland tror man att han inte bryr sig om människan å vips ska han hoppa på den främande människan som går förbi hehe. han är rätt snabb i sitt agerande hihi.

 

 

Han var otroligt glad å sprallig över att få gå i stan. Energin tog aldrig slut hihi.

energin tog slut när vi kom tillbaka till bilen.

 

Ha det gott allesammans!

Av Brigitte - 22 september 2013 10:57

Wow vilken dag detvar igår.

Den började väldigt segt. det var svårt att ta sig upp ur sängen men när jag väl kom upp så blev det mer fart på mig.

 

Jag träffade upp Maritha å Aska inne i örebro så samåkte vi sedan till E-tuna bk.

Rock har nu växt till sig och nu kan jag själv inte visa honom längre men jag har ju sådan tur att jag har vänner som gärna hjälper till     

 

Varenda gång det är utställning så vet man ju aldrig vad domaren tycker om ens hund.

Så jag blir så glad över att få hp på Rock.

Men igår så gick han VÄLDIGT långt i utställningen.

 

Det började med att Maritha visade honom i hans klass. idag hade han konkurrans i sin klass.

Rock blev 1:a i sin klass med hp

 

Maritha visade honom i sin klass.

 

   

 

Helena fick rycka in och visa honom i BIR/BIM:et då uppfödarens skulle visa sin tik samtidigt som Rock.

Tur att hon kunde rycka in och springa med honom.

 

 

Rock blev då BIR valp   

(Fotograf Pernilla Limedal)

 

 

Rock BIR-valp

 hans syster Aska blev BIM-valp

(Fotograf  Pernilla Limedal)

Domaren av rasen var Liz-Beth Liljeqvist

 

 

Sen var det en lång väntan till att Rock skulle visas i BIS ringen.

Men det var värt väntan

 

Han blev BIS 1-valp

WOW helt otroligt.

Han var så otroligt duktig. han tyckte det var kul och travade galant alla de varv han fick springa

Det såg ut som om han ville visa upp sig hihi

 

 

 

 

Här är BIS domaren Bo Wiberg och uppfödaren/handler Maritha Söderlund tillsammans med

Rock

(Lundens Bellagotto Angels Rock)

   

 

Blev så otroligt glad över all hjälp man fick under dagen å så otroligt glad över hans BIS-valp vinst   

 

Det gick inte bara bra för oss.

Utan också för dessa valpar/hundar:

 

Aska

(Lundens Bellagotto Angels Aska)

blev BIM-valp

(Fotograf Pernilla Limedal)

 

 

Leah

(Lundens Bellagotto Angels Katla)

2:dra bästa tikvalp med hp
(fotograf Pernilla Limedal)

 

 

Sen var det så otroligt roligt att det gick så otroligt bra för dessa aussiesar:

 

Santos

KORAD LP1 Spinnrockens Breakthru

BIR och CERT

 

 

 

Easy

Easy Unique

BIM och CERT

 

 

 

BIR och BIM hundarna med domaren Liz-beth Liljeqvist

 

Stort GRATTIS allihopa   

 

 

Här är en gruppbild på de 3 syskonen som var med på utställningen.

Det är Leah, Rock och Aska

(fotograf Pernilla Limedal)

 

 

 

Tack för en toppen dag !

 

Av Brigitte - 18 september 2013 21:01

Sen sist har jag hunnit med att miljöträna igen med Alexandra och Tor i Örebro.

Det blev då träning mitt i stan

    

 

 

   

 

Stadsbesöket avslutades med att valparna fick passivitets träna medan vi fikade :D

 

 

 

sen åkte vi vidare hem till alexandra och utställningstränade valparna.

Hon fick träna med både Rock och Tor:

 

   

 

 

Amy var med och kikade en liten stund

 

 

I helgen fick vi besök av äldsta syrran Maja och hennes son Erik. Erik fick vara hos våran andra syrra Line (caroline) för att ozzy inte mådde bra och orkade inte med stoj och stim.

Inte nog med att maja kom..brorsan micke och Jossan kom också ...de var här en stund under fredagen :)

Det blev en liten överraskning för Jossan :D

Jag å maja åkte till Line under fredagkvällen och träffade hennes nya kille och hans barn.

Kul det var att träffa alla syskon den dagen och även lines kille

 

Maja och Jag

 

 

Jossan, Micke, jag och Maja fjantar oss

 

 

Vi träffade erik en stund under lördagen och gick till en lekpark. Rock är så otroligt duktig med barn :D erik är lite rädd för hundar men han ville promt gå å hålla i Rock :D

 

   

 

Maja å jag bestämde oss för att ta kort på varandra tillsammans med hundar :)

   


 

 

Igår åkte jag och Rock till torget och mötte upp Helena å Kool. Helena hade lagt ett hårt spår åt kool ( det menas med att det är underlag som asfalt eller grus). det är svårt att spåra på.

Innan det var dags för kool att gå spåret så fikade vi 2 benta på Sveas...mums vad gott det var :) å trevlig att sitta ned å prata :D

Sen var det dags för kool att få sitt spår...OJ vilket svårt spår hon hade lagt. hon hade lagt sitt spår där människor, hundar, cyklister, bilar åker. Kool fixade spåret galant...jag tyckte han var super duktig. Han jobbade på å var noga, stördes inte av folk som passerade..ok bara 1 gång när de gick förbi en barnvagn..då ville han hälsa lite snabbt på barnet å sen ville han jobba vidare hihi.

Helena visade mig sen hur hennes apporter såg ut som kool skulle markera. Det var pytte små gummibitar...jag blev så paff över att de var så små. tror han missade en ända...jag är impad kan jag ju säga hihihi.

Ni ser apporterna i handen. Dom var inte stora.

 

Rock fick lite träning i att någon främmande hund skällde. Kool kunde det på kommando. Rock var riktigt duktig. blev faktiskt förvånad. Han kunde va passiv men också leka med kamptrasa utan att bli osäker när kool skällde :D super bra att se å bra träning för rock...han tycker det är lite läskigt ibland med skällande hundar.

har mest märkt av det i området hemma å om ozzy skäller.

Jag får helt enkelt låta kool å helena komma hit till oss å träna på skall här :D

 

Rock är så otroligt lätt att jobba med. han är väldigt följsam, lyssnar jätte bra på ens röst...både om man är lite sur å säger till han att sluta eller om man är glad och ger beröm med rösten. Han lyssnar väldigt bra på andra människor och barn. Vill exempel inte barn att han ska hoppa på honom så säger de bara nej en gång sen gör han det inte mer utan leker med barnen med alla sina tassar i marken. Han tycker det är roligt att utforska saker. Man kan låta vem som helst som man känner håll i honom i kopplet...det ville man inte riktigt med ozzy för han tog gärna tillfället i akt å kunde dra i väg människan hihi.

Rock anpassar sig väldigt bra hemma hos andra :) så det är väldigt lätt att ta med honom överallt :D kan vara passiv när han är kopplad... står jag still i knappt 1 minut så tar han det lugnt i kopplet..sätter sig eller lägger sig ned.

Han är  väldigt go , glad och väldigt snäll lite pojk   

 

 

Jag är med i en tävling via royal canin. De har en fototävling som pågår just nu.

Ni får gärna rösta på denna bild:

 

Gå in på denna länk:

http://royalcanin.se/hundensdag/fototavling/?pid=529


Nä nu är det dags att sova

 

Ha det gott allesammans!

 

Av Brigitte - 6 september 2013 12:30

Igår åkte jag och rock in till örebro (wadköping) där vi mötte upp alexandra och tor :)

Tor var lite försiktig när han såg Rock. men det släppte riktigt fort.

Det blev sen lek å bus.

     

 

 

Man fick hålla i lilla rock så att han inte mosade lilla Tor

 

 

Det blev träning på ljud. som när helikoptern flög över oss. den flög över oss några gånger. den stod även still en stund i luften när oss innan den flög dit den skulle landa.

Rock var hur duktig som helst. han tittade på helikoptern men blev inte rädd för ljudet :D

han var mer intresserad av mig eller tor ;)


man ser helikoptern på bilden. den var på väg mot oss en andra gång

 

 

grabbarna fick hoppa upp på olika saker

 

           

 

Titta på ankorna å gå lite längs med ån

   

 

promenera tillsammans

 

 

Det blev även passivitets träning. det funkade riktigt bra tills tor fick fnatt å ville leka igen hihihi ;)

   

 

Mysstund

     

 

Sötisarna
  

   

 

tack för denna roliga dag Alexandra och tor   

 

Igår kom också våran vinst :D

jag var med i en tävling på fb. det var via företaget Biabed.

De lottade ut en valfri storlek på biabädd och jag vann :D

Ozzy å Rock är glada över vinsten.

 

Här är Ozzy med biabädden

 

 

Ha det gott allesammans!

Ovido - Quiz & Flashcards