Direktlänk till inlägg 22 december 2013

vallning mm

Av Brigitte - 22 december 2013 12:02

Igår åkte vi iväg för att valla..jag tycker det är så kul att titta på. vallningen tar Jocke hand om för det funkar inte för kroppen min.

jocke tycker det är väldigt roligt att valla så även Rock :D

 

 

 

Rock är väldigt frustrerad över att han inte bara får rusa efter fåren. första passet pep han för fullt å förstökte rusa mot dom. Men jocke låter han inte komma nära fåren. Jocke tränar på att när rock är lugn å sansad å bara tittar på fåren då får rock röra sig mot fåren. brallar rock ur så kommer han ingenstanns.



 

 

Andra å tredje passet var rock mycket lugnare och fick då chansen att fösa djuren mer. Rock lär sig att det lönar sig att vara lugn och vara mer koncentrerad än att bara bralla ur.

 

Det är riktigt kul att titta på när de vallar :D 

Kul att se framstegen :D

 

I förrgår å igår hade ozzy paus från träning. man märkte att han var lite tröttare å gick lite stelare. Då måste han få paus för då  kan han ha lite ont i ryggen. så det har bara blivit promenader med honom.

(glad är han allt denna grabb  )

 

Igår på promenaden fick han ha flexikopplet. det gick jätte bra att ha på honom det :)

han får gå å strosa runt..det får han ju inte om han har tjänstetäcket på sig å vi tränar på följsamhet/koppelträning/lösträning mm.

så flexikopplet kommer bli hans tecken på att han är ledig å får gå omkring å strosa.

Han lyssnade super bra när jag behövde ropa in honom. gick super  bra i hundmöte.

blev lite full i skratt när vi mötte 2 människor på en gå gata. då var ozzy längst ut i flexikopplet när de var nära oss. desto närmare de kom desto saktare gick ozzy (han brydde sig inte om det för fem öre....super bra). precis innan de passerade oss så hade han självmant placerat sig vid min vänstra sida hihihi...duktiga killen...jag hade inte sagt ett ljud om att han skulle komma in vid min sida. sen när de hade passerat så började han knata iväg igen hihi.

jag märkte igår att han kan minsann ;)  jag behöver inte va orolig om jag ska ha han lös. han håller koll på vart jag är, han gör saker automatiskt vid mänisko möten, han lyssnar snabbt om jag säger hans namn osv.

Jag förstår inte varför jag ska va orolig att ha honom lös på promenaden

( han ska sen kunna va lös överallt, så det kommer vi träna en del  på)

 

han kommer få några vilodagar till för det blir en intesiv julafton för honom  med andra djur som katter, många mäniskor och barn....å han kommer få jobba i den mån han orkar med.

 

Jag å ozzy hörde den första smällaren igår. Han lystrade till, tittade på mig å sen gick han vidare. duktiga killen     

 

 

I veckan fick vi säga hej då till Maja   (svärmor å josefins hund)

Hon blev riktigt dålig och fick tyvärr lämna oss   

Vila i frid lilla Maja.

nu får du leka med indra så mycket du vill   

 

 
 
Felicia

Felicia

22 december 2013 13:31

Men oh vad duktiga dom är, blir så himla glad av att läsa det här. Borde kika in oftare ;)

http://twinkimesstars.weebly.com/blogg.html

 
Elin och Billy

Elin och Billy

23 december 2013 18:57

Gud så roligt att valla! Duktiga Rock!
Vad tråkigt att ni fått säga adjö till Maja, så hemskt att mista sin bästa vän. Tankarna går till familjen.

http://aktivaussie.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Brigitte - 22 december 2016 12:52

Det har varit en del motgångar denna höst/vinter. som Ozzys bortgång    och att vi beslutade att inte avla på Vilja som vi hade utplacerad på foder pga underbett ( som inte ändrat sig på 3 månader) och Cherry Eye. Sen har våran tös varit sjuk ...

Av Brigitte - 8 september 2016 12:51

Ja, vart ska jag börja någon stanns?  är ju så länge sedan sen sist ( som det brukar vara nu för tiden   )   Jag kan börja med att berätta att vi i början av sommaren köpte en aussie tik vid namn Unity Blue Live The Dream "Vilja"tanken är att v...

Av Brigitte - 5 februari 2016 21:13

Förhoppningsvis blir det en väldigt rolig och spännande vår med ett gäng Aussie valpar           Rock har dejtat den fina tjejen Tassa på kennel Bestwishes     http://www.kennelbestwishes.se/Valpar         Ozzy ska till våren d...

Av Brigitte - 12 januari 2016 01:17


Jag tycker det är så bra att de har galakvällar och samlar in pengar till olika ändamål. Ikväll var det galan Nej till cancer. Tyvärr klarar jag inte av att titta på galor som handlar om cancer då min pappa avled pga cancer. Men jag blir så glad när ...

Av Brigitte - 28 december 2015 23:08

Långt blogginlägg. Tyvärr kunde jag inte lägga in bilder när jag uppdaterade via mobilen.   Hopps att ni orkar läsa allt 😃   Detta år har gott otroligt fort. Den lilla bebisen är ingen liten bebis längre utan har snart blivit 13 månader...

Ovido - Quiz & Flashcards