Direktlänk till inlägg 19 december 2013

träning på hemmaplan

Av Brigitte - 19 december 2013 15:25

Idag blev det träning på hemmaplan med Ozzy.

Vi startade träningen med hundmöte. Det var Linnea och hennes hund Luna som vi mötte.

det gick väldigt bra.

Visst han känner henne och man märkte sen att han visste att det var dom fast de var på avstånd.

Men det blir en bra träning ändå. han beteer sig bra mot hunden. sen kan han bli frustrerad för att han blir glad. så han fick träning på att kunna koppla av iaf :)

 

Sen gick vi ned till idrottsanläggningens parkering. Där tränade vi på följsamhet. Sen hade Linnea ringt en vän som kom å skulle agera störning. Den vännen hade en hud plus ett litet barn.

Ozzy blev lite pipig i början men han lyssnade väldigt bra ändå. Han ville  väldigt gärna hänga efter Luna och andra hunden när de busade omkring. Han lugnade ned sig snabbt.

Vi tränade på platsliggning när de andra var runt omkring honom. bra störning med lösa hundar å små barn :)

Han låg still väldigt länge.

 

Det var någon gång han reste på sig. det var när linnea kom fram till mig med Luna och började prata med mig. Men jag kunde få honom att lägga sig igen när jag var en bit i från honom.

det måste jag träna mer på framöver.

 

Efter det fick han vara lös bredvid mig hela tiden :) märke också att säger jag "gå här" (vänster sida) och Sidan (höger sidan) så vill han inte gå bredvid utan går iväg. Där måste jag backa tillbaka å träna kortare avstånd på de kommandona. När jag inte säger något kommando utan bara rullar iväg med elrullen så är han mer följsam.

 

Det blev också träning på hjälp. han slarvar lite när han kommit fram till personen. ibland duttar han på personens hand. men lägger sig inte ned och andra gånger springar han fram å struntar i att dutta utan lägger sig ned på en gång. måste träna mer på det hemma så att det inte blir så mycket slarv.

han fick träna hjälp med störning

 

 

Han var riktigt duktig idag. mycket mer lugn å sansad..bara lite frustration.

 

Väl hemma så bjöd vi in Linnea och Luna. lilla plutten rock fick vara i gästrummet .måste först fokusera på att ozzy får rätt beteende när vi har besök. för att sedan ha rock ute samtidigt som störning. Rock blev väldigt glad att vi fick hundbesök   

Ozzy å Luna fick vara kopplade och vara vid våran sida när vi fikade. Ozzy kunde faktiskt koppla av efter en stund.

Han var först i arbetsmode...men sen märkte han att inget händer så kopplade han av.

Luna var också väldigt duktig och kunde koppla av även hon   

 

När Linnea och Luna hade åkt var det dags att roa lillkillen  

Han fick träna på pilatesbollen. Han blir så otroligt glad när jag tar fram den.

Han blir bättre å bättre på att stå och hålla balansen på bollen.

sötisen  

 

 

de första gångerna hade han svårt med att komma upp på bollen. han kröp upp.

han är expert på att hoppa upp själv på saker men lite svårare ibland när man ber honom hoppa upp på saker,..han ställer bara upp framtassarna på föremålet.

 

Men idag lyckades jag att få honom att hoppa upp   

hihi man behöver inte träna så länge på pilatesbollen för att han ska bli trött   

 så u har jag 2 trötta och nöjda hundar,....för en stund iaf så då kan jag koppla av lite   

      

 

Dags att avrunda här

 

Ha det gott allesammans   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Brigitte - 22 december 2016 12:52

Det har varit en del motgångar denna höst/vinter. som Ozzys bortgång    och att vi beslutade att inte avla på Vilja som vi hade utplacerad på foder pga underbett ( som inte ändrat sig på 3 månader) och Cherry Eye. Sen har våran tös varit sjuk ...

Av Brigitte - 8 september 2016 12:51

Ja, vart ska jag börja någon stanns?  är ju så länge sedan sen sist ( som det brukar vara nu för tiden   )   Jag kan börja med att berätta att vi i början av sommaren köpte en aussie tik vid namn Unity Blue Live The Dream "Vilja"tanken är att v...

Av Brigitte - 5 februari 2016 21:13

Förhoppningsvis blir det en väldigt rolig och spännande vår med ett gäng Aussie valpar           Rock har dejtat den fina tjejen Tassa på kennel Bestwishes     http://www.kennelbestwishes.se/Valpar         Ozzy ska till våren d...

Av Brigitte - 12 januari 2016 01:17


Jag tycker det är så bra att de har galakvällar och samlar in pengar till olika ändamål. Ikväll var det galan Nej till cancer. Tyvärr klarar jag inte av att titta på galor som handlar om cancer då min pappa avled pga cancer. Men jag blir så glad när ...

Av Brigitte - 28 december 2015 23:08

Långt blogginlägg. Tyvärr kunde jag inte lägga in bilder när jag uppdaterade via mobilen.   Hopps att ni orkar läsa allt 😃   Detta år har gott otroligt fort. Den lilla bebisen är ingen liten bebis längre utan har snart blivit 13 månader...

Ovido - Quiz & Flashcards