Direktlänk till inlägg 16 december 2013

allt möjligt

Av Brigitte - 16 december 2013 17:12

Nu för tiden blir det väldigt mycket assistans träning med ozzy.

Jag Blir lite stressad å nervös för examen.

  jag går hela tiden och funderar på hur det kommer gå på examen osv. man har fått backa tillbaka lite i träningen. sen håller man succetivt på att bygga upp hans muskler.

gör jag mer kroppslikt med honom så orkar han inte riktigt med att träna assistans.

men jag måste försöka sluta känna press över detta å tänka på att ha kul, ta det i den takt han orkar med, se till att inte tänka på examen än. å se exmanen som en rolig helg med hundaktiviteter. allt för att lugna ned mig själv ;)

 

I helgen åkte vi till Enköping och hälsade på mamma å co.

Det var ett tag sedan så det var kul att åka dit :)

Mamma har en liten chihuhua (vet ej hur det stavas) vid namn Ossy. bra namn ;)  dock inte så bra när mamma ropar på lilla ossy och den stora ozzy lyssnar å vill dit hihihi

den lilla ossy tyckte att våra hundar var riktigt stora fula bjässar. bjässarna var väldigt snälla...trodde faktiskt att de skulle va vilda nära den lille. men de var lugna å ville bara lukta lite. gick bort när den lille visade att han inte ville ha dom i sin närhet.

vi tyckte det var snällast att skärma av så att lillen fick vara lite ifred och ha sin soffa för sig själv ;)

 

Stora ozzy ville lukta på lilla Ossy:

 

 

Rockis var nyfiken på den lille krabaten. men rockis fick allt hålla sig på golvet hihi  

 

Lill ossy fick vara lite ifred

 

 

Jag åkte in med hundarna till enköping i lördags å träffade Viktoria och hennes aussie Elva. Rock och Elva fick leka lite tillsammans. det lekte så bra ihop :) de var väldigt duktiga när man ropade in dom :)  Ozzy fick lite lydnads träning. Kul att träffas Viktoria :)

 

 

Här gosar lillsyrran med en trött Rock...det tar ju på krafterna att busa med Elva å alla nya intryck i mammas hem:

 

 

När vi kom hem så var hundarna rätt trötta :)

 

 

Rockis å Jocke myser

 

 

Idag åkte grabbarna å jag till Örebro bk för att träna lite.

Denna lilla filur fick mest träna på passivitet, följsamhet å så lite kamplek.

 

Han tycker att passivitet är väldigt onödigt att träna på ;)

han kan sitta still sen när han ser något roligt som en människa så häver han sig ut i kopplet. Men han blev succesivt lugnare å lugnare... lilla duktiga pojken   

Vi tränade även på att kunna röra oss (utan att dra eller slänga sig ut i kopplet) nära en annan hund å dess ägare. han blev väldigt trött i hjärnan av denna träning :D

 

 

Denna kille

 

fick också träna på passivitet. Något han också tycker är riktigt tråkigt. han piper hela tiden :(

det har han börjat med efter den långa vilan. han tycker nu att det är väldigt onödigt att vara passiv. så det är bara att fortsätta träna på det. Han fick vara med in till klubbhuset. men där höll han tyst när han låg ned medan jag fikade. men det är för att han känner att han jobbar. han låg tyst å stilla under hela tiden som vi fikade.

Linnea som var med störde honom med att "råka" tappa föremål å hundgodis framför honom. gick runt honom, sen gick jag iväg å gömde mig en kort stund medan han fick ligga kvar.

Sen tränade vi på hjälp. Skickade honom till Linnea. han sprang direkt till henne och duttade henne på en hand. sen ska han lägga sig ned när han får människans uppmärksamhet men det hade han svårt med idag. han ville dutta på hennes hand hela tiden så hon fick hjälpa honom lite.

(så det måste vi träna mer på). när han gick med linnea tillbaka till mig så försökte han en gång gå till mig utan henne. då stannade linnea till å ozzy var snabb med att gå tillbaka till henne för att gå tillsammans med henne fram till mig.

 

Jag är riktigt nöjd över grabbarnas träning :D

 

 

Jag måste börja använda flexikoppel på ozzy titt som tätt.

 

det är till för dom dagar då ozzy ska få ha paus från en massa krav å kommandon. då får han gå å strosa omkring på promenaden. inge krav på att gå vid min sida osv.

han måste få lite break då å då. 

 

Nä nu är det dags att avrunda detta inlägg

Ha det gott allesammans!

 

 

 

 

 
 
Elin och Billy

Elin och Billy

18 december 2013 18:16

Ska hålla tummarna för examen! Det kommer säkert gå hur bra som helst för er =)

http://aktivaussie.se

 
Ingen bild

bibbi

18 december 2013 21:35

tack så mycket elin :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Brigitte - 22 december 2016 12:52

Det har varit en del motgångar denna höst/vinter. som Ozzys bortgång    och att vi beslutade att inte avla på Vilja som vi hade utplacerad på foder pga underbett ( som inte ändrat sig på 3 månader) och Cherry Eye. Sen har våran tös varit sjuk ...

Av Brigitte - 8 september 2016 12:51

Ja, vart ska jag börja någon stanns?  är ju så länge sedan sen sist ( som det brukar vara nu för tiden   )   Jag kan börja med att berätta att vi i början av sommaren köpte en aussie tik vid namn Unity Blue Live The Dream "Vilja"tanken är att v...

Av Brigitte - 5 februari 2016 21:13

Förhoppningsvis blir det en väldigt rolig och spännande vår med ett gäng Aussie valpar           Rock har dejtat den fina tjejen Tassa på kennel Bestwishes     http://www.kennelbestwishes.se/Valpar         Ozzy ska till våren d...

Av Brigitte - 12 januari 2016 01:17


Jag tycker det är så bra att de har galakvällar och samlar in pengar till olika ändamål. Ikväll var det galan Nej till cancer. Tyvärr klarar jag inte av att titta på galor som handlar om cancer då min pappa avled pga cancer. Men jag blir så glad när ...

Av Brigitte - 28 december 2015 23:08

Långt blogginlägg. Tyvärr kunde jag inte lägga in bilder när jag uppdaterade via mobilen.   Hopps att ni orkar läsa allt 😃   Detta år har gott otroligt fort. Den lilla bebisen är ingen liten bebis längre utan har snart blivit 13 månader...

Ovido - Quiz & Flashcards