Direktlänk till inlägg 13 augusti 2013

hjälp träning

Av Brigitte - 13 augusti 2013 19:11

Idag var det dags för Ozzy och mig att åka in till assistansträningen i örebro.

ozzy är alltid lika glad att få åka med i bilen   

 

 

 

Idag var han väldigt lugn när han togs ur bilen och skulle gå till Tassa Rätts lokal.  Vi blev därför lite tidiga för att han var så lugn å sansad. då behövde jag inte passivitetsträna vid bilen. det fick vi i stället göra när vi kom fram.

När Elin kom hade hon med sig båda sina hundar och ozzy behöll lugnet å stressade inte upp sig.

Inne i lokalen satte sig jag och elin vid samma bord med hundarna bredvid oss. Det gick väldigt bra för Ozzy somnade   

När det var dagsför hjälp träningen så gick hon iväg en bit medan hennes hundar låg kvar vid oss vid bordet. Vi skulle testa å se om ozzy kunde skickas iväg till elin fast hennes hundar låg där. Ozzy fixade det galant    En av hennes hundar tyckte det var kul med denna övning så han började gå mot elin å ozzy. hon stannade sin hund på kommando å visade att ozzy skulle ligga kvar. hon gick tillbaka med sin hund och jag kallade in ozzy.

Super duper bra av ozzy   

 

Vi ska dela upp hjälp momentet. vi kommer variera dessa övningar:

 


Första skicken till personen så får personen säga bra när han lägger sig framför personen och ge honom belöning. sen de andra skicken tränar man på detta:

 

ögonkontakt vid hjälpträningen:

  • skickas till personen
  • Lägger sig framför personen när han får ögonkontakt med personen.
  • släpper personen ögonkontakten så ska han göra ngot för att få människans uppmärksamhet
  • så fort han får uppmärksamhet så ska han lägga sig framför personen igen.
  • gör han det så blir det klick med klickern (personen har klickern)...de går mot mig å ozzy får belöning hos mig

Vänder/går mot mig

 

  • ozzy skickas till personen
  • lägger sig framför personen (då tränar vi på att personen tar ögonkontakt med honom hela tiden)
  • när han då ser att personen har fokus på honom så ska han vända huvudet/kroppen eller börja gå mot mig
  • då blir det klick med klickern (personen har klickern),de går till mig och ozzy får belöning hos mig

går med ozzy

  • Ozzy skickas till personen
  • Ozzy  lägger sig ned (personen håller ögonkontakt med honom)
  • när ozzy vänder sig mot mig så går personen 1 steg (utökar stegen mot mig succesivt å klickar när personen går)
  • sedan klickar å följer med ozzy till mig och ozzy får belöning hos mig.

 

Vi kommer sen behöva få in lite störning i de olika övningarna..ex de håller i något ..läser en bok , springer, fixar i rabatten osv.

dessa övningar kommer tränas mycket med jocke och vissa personer som är bra på att tajma klickandet å ser när han gör rätt saker.då det är dom personerna som håller i klickern.

 

varför ska de hålla i klickern?...jo ozzy hör annars att jag klickar å springer iväg till mig utan personen för att hämta belöning..men har den andra personen klickern så väntar han in dom innan han  får belöning hos mig. så  får man träna med honom iaf   

det är inge illa menat om vi inte vill tränar hjälp med vem som helst just nu. det är för att detta är ett svårt moment och det får inte bli för mycket fel som man sedan får jobba bort.

 

Det var den träningen vi gjorde idag och som vi ska träna mycket på nu.

Rock han var hemma hos Elin med familj.

Elin kom och hämtade Rock idag. han tyckte det var jätte spännande att få åka i någon annans bil och att barnen var med i bilen gjorde det ju extra roligt

han tycker det är jätte skoj att va där. de har 2 barn, dels en dotter som heter Alva som Rock älskar ....det är ömsesidigt ;) de har så roligt ihop under den tiden som Rock är där.

Han är helt slut när han kommer hem..hihi tur det för det är jag med efter träning ;)

Tack för valpvakten Alva, elin och resten av familjen   

 

 

Det var allt för denna gång

Ha det gott allesammans!

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Brigitte - 22 december 2016 12:52

Det har varit en del motgångar denna höst/vinter. som Ozzys bortgång    och att vi beslutade att inte avla på Vilja som vi hade utplacerad på foder pga underbett ( som inte ändrat sig på 3 månader) och Cherry Eye. Sen har våran tös varit sjuk ...

Av Brigitte - 8 september 2016 12:51

Ja, vart ska jag börja någon stanns?  är ju så länge sedan sen sist ( som det brukar vara nu för tiden   )   Jag kan börja med att berätta att vi i början av sommaren köpte en aussie tik vid namn Unity Blue Live The Dream "Vilja"tanken är att v...

Av Brigitte - 5 februari 2016 21:13

Förhoppningsvis blir det en väldigt rolig och spännande vår med ett gäng Aussie valpar           Rock har dejtat den fina tjejen Tassa på kennel Bestwishes     http://www.kennelbestwishes.se/Valpar         Ozzy ska till våren d...

Av Brigitte - 12 januari 2016 01:17


Jag tycker det är så bra att de har galakvällar och samlar in pengar till olika ändamål. Ikväll var det galan Nej till cancer. Tyvärr klarar jag inte av att titta på galor som handlar om cancer då min pappa avled pga cancer. Men jag blir så glad när ...

Av Brigitte - 28 december 2015 23:08

Långt blogginlägg. Tyvärr kunde jag inte lägga in bilder när jag uppdaterade via mobilen.   Hopps att ni orkar läsa allt 😃   Detta år har gott otroligt fort. Den lilla bebisen är ingen liten bebis längre utan har snart blivit 13 månader...

Ovido - Quiz & Flashcards