Direktlänk till inlägg 9 augusti 2013

lydnads tävling kumla bk

Av Brigitte - 9 augusti 2013 21:20

I måndags fick jag ett infall att jag ville anmäla mig till lydnadstävlingen på kumla bk som skulle vara på fredagen (idag).

blev så sugen när man pratar om tävlingar hit och dit med Monica   

Det har varit så att jag har varit rädd för att anmäla mig till den klubben och tävla.

varför? jadu....för att det är på en hemma klubb  man vet inte vilka man känner som kommer dit och tittar. sen kör de 2 klasser på samma appelplan. så jag har varit rädd att ozzy skulle störas av förare och hundar på andra plan.

Men nu var jag så otroligt tävlingssugen så jag bestämde mig för att ni ska jag satsa.

 

Jag gjorde på ett helt annat sätt denna gång innan tävling. Ozzy fick bli med ut från början  å lugna ned sig och träna på att det bara är jag som gäller. han fick ha tjänstetäcket på sig. han var så otroligt duktig.

vi gick in till klubbstugan å väntade på lottdragning. där fanns det andra hundar men han hade koll på mig å brydde sig inte om dom     

människor passerade bara  några cm från honom men han var så lugn bredvid mig...jag var inte lugn inombords. då var det kanon  bra träning att även fast matte inte är lugn inombords så var ozzy lugn å sansad   

 

Jag drog lott nr 3. så efter lottdragningen var det bara att gå ut och göra platsliggning.

det gick väldigt bra. man såg att han kollade på när ett annat ekipage tävlade i andra ringen. han låg still fast hundarna på vardera sida gick upp å gick till sina förare.

väldigt duktigt av honom   

Idag kände jag att jag hade en väldigt bra känsla på planen. jag var nervös men ändå kändes man att "nu jäklar klarar vi detta".  han var med mig och tramsa inte runt med att lukta i marken eller springa runt till andra. mellan momenten var han taggad på den belöning han fick...han fick hoppa å stutsa mot mig....så gör han bara när han känner att vi har det kul tillsammans. så det kändes jätte bra   

även fast känslan kändes riktigt bra så räckte poängen inte riktigt till.

så här såg det ut

 

  • Platsliggning: 10
  • tandvisning: 10
  • Linförhet: 6.5 släpper, lite okoncentrerad, nosar, sitter sakta, krånglar ( här måste vi träna på uthålligheten. på träning belönar jag för ofta så han orkar inte hålla ut på tävling. något jag måste skärpa mig med)
  • läggande under gång: 5 Extra kommando med handen. sitter före kommando
  • inkallning:8 extra kommando (han brukar springa förbi mig å sen komma in i fotpossition. så jag sa ett extra kommando)
  • ställande:6 handtecken, står ej still (här trodde jag att vi nollade detta moment. så det strul moment fick vi iaf poäng på )
  • apportering:8 föraren drar in apporten i munnen
  • hopp över hinder: 10 (här brukar han också ta tid på sig innan han kommer in i fotpossition.så jag brukar få säga fot. men jag märkte att det inte behövdes vid inkallning fast jag sa det då...så jag testade med att hålla tyst å se vad han gjorde. han gjorde det klockrent...så nästa gång ska jag hålla käften vid inkallningen också)
  • helhetsintryck:7

Summa: 155 poäng

 

Efter tävlingen fick rock komma ut en sväng..lilla yrvädret som vill vara överallt   

sen var det dags för ozzys tur igen att komma ut å träna (med tjänstetäcke)

WOW säger jag bara. det var människor å hundar som gick förbi oss men lillplutten somnade en liten stund.

Det är första gången han somnar lite när han har tjänstetäcket på sig. jag blev jätte glad för att när vi pausar å vi gör det ett tag så vill man helst att hunden kopplar å slutar hålla koll på alla.

så otroligt roligt att han kände att han kunde släppa fokus på människorna å hundarna å vila sig en stund   

 

Här ligger han på sidan å sover   

 

Jag är riktigt sugen på att tävla igen   

Måste bara få till linförheten   

 

Ha det gott allesammans! 

 
 
Linda

Linda

9 augusti 2013 22:56

Hej,

Hittade hit via fb och tyckte att jag kände igen dig från kvällens tävling! Grattis till ett jätte fint resultat - såg jätte fint ut det jag såg. Lycka till framöver!

Hälsningar Linda med den lilla golden retrievern som inte tävlade :)

http://retrieverliv.weebly.com

 
Ingen bild

Bibbi

10 augusti 2013 09:27

Hej Linda
Kul att du hittade min blogg :D
Det kändes så bra på planen :D
Nu blir det tävlingar i september å då hoppas jag på att vi sätter det ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Brigitte - 22 december 2016 12:52

Det har varit en del motgångar denna höst/vinter. som Ozzys bortgång    och att vi beslutade att inte avla på Vilja som vi hade utplacerad på foder pga underbett ( som inte ändrat sig på 3 månader) och Cherry Eye. Sen har våran tös varit sjuk ...

Av Brigitte - 8 september 2016 12:51

Ja, vart ska jag börja någon stanns?  är ju så länge sedan sen sist ( som det brukar vara nu för tiden   )   Jag kan börja med att berätta att vi i början av sommaren köpte en aussie tik vid namn Unity Blue Live The Dream "Vilja"tanken är att v...

Av Brigitte - 5 februari 2016 21:13

Förhoppningsvis blir det en väldigt rolig och spännande vår med ett gäng Aussie valpar           Rock har dejtat den fina tjejen Tassa på kennel Bestwishes     http://www.kennelbestwishes.se/Valpar         Ozzy ska till våren d...

Av Brigitte - 12 januari 2016 01:17


Jag tycker det är så bra att de har galakvällar och samlar in pengar till olika ändamål. Ikväll var det galan Nej till cancer. Tyvärr klarar jag inte av att titta på galor som handlar om cancer då min pappa avled pga cancer. Men jag blir så glad när ...

Av Brigitte - 28 december 2015 23:08

Långt blogginlägg. Tyvärr kunde jag inte lägga in bilder när jag uppdaterade via mobilen.   Hopps att ni orkar läsa allt 😃   Detta år har gott otroligt fort. Den lilla bebisen är ingen liten bebis längre utan har snart blivit 13 månader...

Ovido - Quiz & Flashcards